Flere og flere danske unge springer ud som iværksættere

Iværksætteri er her, der og alle vegne i disse år. Både når man tænder for fjernsynet, læser den daglige aviser eller går et smut forbi den lokale boghandel. Iværksætteri er på mange måder blevet utroligt hipt, og mange unge går med en lille drøm om at springe ud som selvstændig iværksætter. Tal tyder også på, at flere og flere tager springet, fordi vi i disse år ser en stor tilvækst blandt særligt de unge, når det kommer til iværksætteri.

Vi har altid hyldet iværksætteren

Historisk set har iværksætteri altid fyldt meget både i vores samfund og i vores populærkultur, og iværksætteren som karakter har altid været en, vi har hyldet historisk set. Derfor er entreprenørskab og iværksætteri også noget, vi forholder os til ofte på både et direkte og et indirekte niveau.

Vi forholder os for eksempel til iværksætteri, når vi sætter os til rette i sofaen og tænder for en af tidens mest populære, danske TV-serier, nemlig “Badehotellet”. Her følger vi blandt andet en karakter som Georg Madsen, men vi ser også, hvordan flere andre af hotellets gæster stifter bekendtskab med titlen. Vi forholder os også til iværksætteri, når vi hører politikere tale om vigtigheden af dansk iværksætteri, eller når vi ser “Løvens Hule”.

Det er ikke helt tilfældigt, at iværksætteren som karakter er en, vi altid har haft fokus på. Iværksættere har nemlig en helt særlig status og respekt i samfundet, da de typisk associeres med egenskaber som risikovillighed, kreativitet, høje ambitioner og arbejdsomhed, ligesom vi ved, at iværksætterne er nogle af dem, der skaber arbejdspladser og direkte bidrager til at holde samfundets hjul i gang.

De unge synes, iværksætteri er fedt

I disse år ser vi igen en tendens til, at flere og flere synes, iværksætteri er fedt. Dette gælder særligt de unge, hvor man ser en rekordhøj tilvækst i antallet af unge mennesker, der kaster sig ud som iværksættere. Dette endda i en tid, hvor dansk iværksætteri på et generelt niveau er nedadgående, selvom vi taler om iværksætteri og entreprenørskab som aldrig før.

Tilvæksten i antallet af unge iværksættere skal ses i lyset af flere faktorer. En af de helt centrale er, at de unge kaster sig ud i projekter, som man ikke tidligere har set. De unge driver nemlig virksomheder på nye markeder som blandt andet på de sociale medier, men de unge laver også klassiske virksomheder, som man har kendt dem i mange år.