Nattesøvnen er vigtig for din sundhed

Måske har du selv prøvet at lægge i sengen til langt ud på natten med din telefon i hånden, selvom du egentlig burde sove og blive klar til morgendagen. Mange teenagere sover nemlig alt for lidt, og det er rigtigt uheldigt. En god nattesøvn er nemlig fuldstændig uundværlig for din sundhed. Det er simpelthen ikke muligt både at præstere i skolen og bruge tid med familie og venner, hvis din krop er udmattet og har brug for hvile. Derfor er det vigtigt, at du sørger for at prioritere din nattesøvn i hverdagen. Det kan du læse mere om i denne guide.’

Indretning af soveværelset

Hvis du sørger for at indrette dit soveværelse på en god måde, bliver det sandsynligvis meget nemmere at falde i søvn om aftenen. Det er for eksempel vigtigt, at du har en god og varm dyne, og at din seng er rar at ligge i. Derfor kan du med fordel investere i en kapok dyne, som både er allergivenlig og temperaturregulerende. Med sådan en vil du kunne sove trygt hele natten lang, især hvis du har en dejlig seng at ligge i. Du kan for eksempel kigge på kontinentalsenge.

Pas på med telefonen

For mange unge er smartphonen en fuldstændig naturlig del af livet. Den følger med i skole, tages frem i offentlig transport og bruges også i selskab med andre. Men noget tyder på, at det måske er bedst at lade telefonen ligge lidt, når du skal til at sove. Det blå lys fra skærmen kan nemlig snyde din hjerne til at tro, at det er dag, og så kan det blive rigtig svært at falde i søvn. Derfor kan du gøre dig selv en tjeneste ved at slukke for telefonen en times tid, inden du gør dig klar til at komme i seng.