Gå til eksamen med selvtilliden i top!

For mange unge er det alt andet end sjovt at gå til eksamen. Faktisk kan hele eksaminationen være ydmygende og sårende.

Frygten i forbindelse med eksamen opstår, når den unge har en frygt for ikke at kunne slå til i en situation, hvor det er påkrævet, at man præsterer. Tankerne løber ofte ud på et kraftigt sidespor, hvor tankemønstret fokuserer på alle de grusomheder, der kan finde sted – og altså ikke fokuserer på at opnå et resultat.

Resultatet er netop derfor typisk at man ikke består sine prøver – til stor ærgrelse for den studerende.

Hvordan er symptomerne?

Der kan være stor forskel på mængden af symptomer hos de enkelte personer, der lider af eksamensangst. Det er en meget individuel sag, der varierer meget.

Der findes dog en række symptomer, der ofte viser sig. Det kan f.eks. være koncentrationsbesvær, tankespind, ’den sorte klap’ eller andre tegn på nedsat kognitiv funktion.

Det er dog ikke kun kognitive egenskaber, der presses. Også følelser og fysiske tegn kan vise sig. Af de følelsesmæssige udsving kan angst, magtesløshed, gråd, frustration og meget andet vise sig. Fysisk er tegnene ofte, at man sveder, får kvalme, bliver svimmel, får hurtig vejrtrækning, oplever hovedpine, sover dårligt op til eksaminationsdagen og måske får problemer med fordøjelse og appetit.

Hvad skal man stille op?

Hvis man gerne vil gøre op med sin eksamensangst, er der heldigvis flere ting, man selv kan gøre for at takle kroppens signaler.

Man bør tage sin angst alvorligt og ikke presse sig selv igennem den. Det giver ofte bagslag. Derfor er det bedre at stille spørgsmål til den. Spørg hvad det er, som føles skræmmende. Se om du kan tage hensyn til din angst – f.eks. ved at få din lærer til at forstå, du har det svært i en eksamenssituation. Din lærer vil med garanti gøre alt muligt for at du falder til ro og opnår et godt resultat.

Sørg desuden gerne for at forberede dig ugen op til eksamen. F.eks. ved gode søvnvaner, så en sidste nat med mindre søvn ikke vil ramme så hårdt. Sørg også for at spise godt og motionere, så kroppen holdes sund og i gang.

Hvis du har mulighed for det, så tal med en rådgiver på din skole om situationen. Findes der ikke en sådan, eller har du brug for mere bearbejdelse og stærkere teknikker, kan du kontakte en coach eller terapeut. Læs mere om det her.

Den gode nyhed er…

Den gode nyhed er at selv vanskelig eksamensangst kan behandles over tid, så den ikke står i vejen for den gode præstation.

Vigtigst er det, at du husker at reagere og tage ansvar for frygten. Ellers risikerer du, den får negativ indflydelse på andre områder i dit liv.