Ønsker du at læse en højere handelseksamen og vil gerne forstå forretningsudvikling?

Ønsker du at læse en højere handelseksamen og vil gerne forstå forretningsudvikling

For at udvikle en strategisk forretningsudvikling, foreligger flere processer og modeller bag. Strategi og forretningsudvikling går hånd i hånd, men arbejdet derhen er langt og ikke bare en dans på roser. I processen med strategi og forretningsudvikling, vil der som regel tages udgangspunkt i virkeligheden og realiteten.

Som første step i processen, skal du som elev analyser din case-virksomheds omverden. Med omverden menes din virksomheds kunder, konkurrenter, leverandører og markeder. Her er det vigtigt at du både analyser din virksomheds nær- og fjern markeder.

I forhold til forretningsudvikling, er det vigtigt at forholde sig kritiske til diverse trends og nye tendenser, som kan være med til at påvirke din virksomheds forretningsudvikling.

Som virksomhed er det vigtigt ikke at have for travlt med at drive forretning, at man glemmer de potentiale- og udviklingsmuligheder, som kan analyseres og hentes i forretningen. Med en strategisk forretningsudvikling implementeret i din givende virksomhed, er du med til at sikrer at din virksomhed ikke mister og undgår spildt potentiale.

 

Hvordan udarbejdes en forretningsstrategi?

En forretningsstrategi er ikke bare en stor moppedreng på 80 sider, som indeholder forskellige termer og begreber indenfor emnet forretningsstrategi. En forretningsstrategi handler lige så meget om praksis information fra den virkelige verden, som skal kobles sammen med teori fra undervisningen, og sammen blive til en forretningsstrategi, som virksomheden kan få gavn og resultater af.

For at opnå empiri til din forretningsstrategi, er det vigtigt du udarbejder dine interviews og får spurgt de rigtige respondenter, for at opnå en så meget validitet som muligt. Her kan det eksempelvis være hos kunderne, både nuværende- og potentielle kunder, som kan indeholde vigtigt og brugbar empiri for din forretningsstrategi. Ved undersøgelser og udarbejdelse af interviews, ses analysen og være i stadiet den eksterne analyse.

Den interne analyse for arbejdet med forretningsstrategi, handler om viden omkring virksomhedens værdikæde, forsyningskæde og interne struktur. Her skal du som analytiker eller studerende ind og undersøge hvordan virksomheden er struktureret, hvordan er virksomhedens økonomi? Her vil det også være optimalt og udarbejde et internt interview, hvordan du vil kunne indsamle data omkring virksomhedens muligheder og trusler, for virksomhedens egen synsvinkel.

En forretningsstrategi er med til at skabe motivation og fællesskab

Med en forretningsstrategi implementeret i en virksomhed, kan det være med til at skabe motivation, fællesskab og en retning hvordan virksomheden kommer fra A til B. For virksomheden er det vigtigt at få alle medarbejdere ind over forretningsstrategien, da det giver et fælles overblik for hele virksomheden, om hvad de forskellige afdelinger tilsammen arbejder hen i mod. Motivationen bliver skabt blandt medarbejderne, da alle har et fælles mål at arbejde ud fra og prøver at arbejder hen i mod.

Med forretningsstrategien på plads og alle de ansatte i virksomheden er blevet informeret og er med på grundlaget i rapporten, er virksomheden nu klar til at ekspandere og blive større både økonomisk og i branchen.

Forretningsstrategi er en længere proces, som til tider kræver hårdt arbejde, men i den sidste ende vil det være det hele værd.