Sådan får du en bedre nattesøvn før din næste skoledag

Det er vigtigt, at du får den søvn, som du har brug for, og det er uanset, om du har en arbejdsdag foran dig, eller du stadig møder ind i folkeskole eller gymnasiet. Derfor får du her tre gode råd til, hvordan du kan få en bedre nattesøvn, når du stadig er teenager, så du kan være sikker på, at du er så udhvilet som muligt. 

Vælg den rette seng

Vi kan ikke komme udenom det faktum, at det er ufatteligt vigtigt at vælge den rette seng, hvis du skal sikre den optimale nattesøvn. Der findes et utal af forskellige senge at vælge imellem, men til en teenager vil en trekvartseng passe godt, så du har nok plads at boltre dig på, uden sengen fylder hele værelset. Du kan se udvalget af trekvartsenge her, så du har mulighed for at finde lige præcis den seng, der passer bedst til dig og dit værelse. Med en trekvartseng kan du også nemt have venner på besøg til overnatning, da I sagtens kan ligge mere end én person i en trekvartseng.

Lad mobilen være på sleep-mode

Når du skal have en bedre nattesøvn for at være klar til skolen dagen efter, så er det vigtigt, at du sørger for at sætte din mobil på sleep-mode, inden du går i seng. Dette er en funktion, som nu er en del af de fleste smartphones, som gør, at du ikke bliver forstyrret om natten med notifikationer og lys, så du vågner. Det er altså en funktion, som giver dig fred og ro til at sove, så du ikke får lysten til at stå op for at tjekke beskeder eller notifikationer, når søvnen har førsteprioritet. Du kan så altid slå denne fra, når du står op, og så får du beskeder som normalt igen. 

Gå i seng, når trætheden rammer

Et andet godt råd, som du kan vælge at følge, er, at du kan gå i seng, når trætheden rammer. Dette betyder, at det er en god ide at gå i seng, når du begynder at få tunge øjenlåg, og du kan mærke, at du er tæt på at sove. Dette er den naturlige måde at falde i søvn på, og det er specielt godt for dig, som har svært ved at sove. Måske er du midt i at se fjernsyn, eller måske sidder du med din computer, men når du mærker trætheden rulle ind, så sluk så hurtigt, du kan og rid med på bølgen. Her er det en god ide at have en alarm, som ringer hver dag, så den er sat, så du blot skal sørge for at falde i søvn.